آموزشی

لانولین انهیدروس چیست؟ برخی خواص آن

لانولین انهیدروس چیست؟

لانولین انهیدروس یا لانولین بدون آب نوعی ماده مومی شکل است که با استفاده از پشم گوسفند به دست می‌آید. لانولین به صورت طبیعی توسط پشم گوسفندان ترشح می‌شود تا از آن‌ها در برابر باد و باران و خورشید محافظت کند. اگر پشم گوسفند را در سانتریفیوژ قرار دهند و ترکیب به دست آمده را صاف کنند، یک روغن به دست می‌آید که لانولین بدون آب نام دارد. لانولین بدون آب در واقع چربی ای است که فاقدتری گلیسیرید است و در واقع با چربی انسانی تفاوت دارد. به دلیل خواص فراوان لانولین برای مو و پوست، از این ماده به‌وفور در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. این ترکیب به عنوان یک ماده نرم‌کننده و رطوبت رسان پوست در انواع محصولات پوست و مو استفاده می‌شود. همچنین، لانولین انهیدروس به عنوان یک عامل محافظ در محصولات ضدآفتاب نیز استفاده می‌شود. در ادامه با خواص این ماده آشنا می‌شویم.

برخی خواص لانولین انهیدروس

لانولین انهیدروس دارای خواص متعددی است که می‌تواند در بهبود و حفظ سلامتی پوست و موها مؤثر باشد. این ماده دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی قوی است و می‌تواند موجب ترمیم و تغذیه عمیق پوست شود. همچنین، دارای خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدالتهابی است که می‌تواند در درمان عفونت‌ها و التهاب‌های پوستی مؤثر باشد.

لانولین بدون آب دارای خاصیت حفاظتی است و می‌تواند پوست را در برابر آسیب‌های محیطی مانند آفتاب، باد و سرما محافظت کند، به همین دلیل به عنوان ضدآفتاب استفاده می‌شود. از دیگر خواص لانولین، می‌توان به تسکین و آرامش پوست اشاره کرد. این ماده قابلیت تسکین و آرامش بخشی به پوست را دارد و می‌تواند در درمان خشکی، خارش و التهاب‌های پوستی مؤثر باشد. به دلیل این خواص بی‌نظیر و استثنایی، این ماده به‌وفور در صنایع آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی برای شما:   آلپاری

لانولین در چه محصولاتی به کار می‌رود؟

لانولین در ترکیبات محصولات بسیار زیادی مثل کرم‌های نرم‌کننده و مرطوب‌کننده، لوسیون‌های بدن، ضد آفتاب‌ها و کرم‌های ترمیم‌کننده به کار می‌رود. هم چنین به خاطر خاصیت ضدالتهاب آن در برخی کرم‌ها و محصولات تسکین‌دهنده برای مثال کرم‌های بعد اصلاح نیز استفاده می‌شود. علاوه بر آن، این ترکیب در محصولاتی مانند شامپو، بالم و محصولات مراقبت از مو مانند روغن مو و ماسک مو استفاده می‌شود. لانولین بدون آب می‌تواند موها را براق و ابریشمی کند و با کمک به حفظ رطوبت توسط موها، آن‌ها را شاداب‌تر و جذاب‌تر به نظر برساند. به صورت کلی، بیشترین استفاده‌ی لانولین در محصولات آرایشی و بهداشتی است.